«یاد خدا»، درمان استرس است
جشن های زیر سایه خورشید بهترین؛ «اجتماع درمانی» است
جشن های زیر سایه خورشید منبع «دعادرمانی، ذکر درمانی و اجتماع درمانی»است
جشن های زیر سایه خورشید توسل درمانی برای سلامت و سعادت زندگی است
برگزاری جشنواره آه و آهو در کاشان «اجتماع درمانی» در شاد زیستن است
برگزاری جشن های ملی زیر سایه خورشید ترویج مطلوب اندیشی است
برگزاری جشن های ملی زیر سایه خورشید منبع روان درمانی اسلامی است
با وجود همه اماکن مذهبی در پیشگیری از آسیب ها ضعیف هستیم
از ظرفیت اماکن مذهبی در پیشگیری از آسیب ها استفاده بهینه و موثر نداریم
یک متخصص روان‌شناسی بالینی گفت: برگزاری جشن های ملی زیر سایه خورشید منبع پنج حوزه
«دعادرمانی، ذکر درمانی، توبه درمانی، اجتماع درمانی و توسل درمانی» در روان درمانی اسلامی برای ایجاد شادی، آرامش و سلامت روح و روان در سطوح جامعه و جلوگیری از استرس است.
به گزارش خادمیار حوزه خبر و رسانه و رابط خبری زیر سایه خورشید در کاشان، دکتر غلامعباس کوچکی، یک متخصص روان‌شناسی بالینی، در همایش بزرگداشت مقام امامزادگان بقاع متبرکه کاشان و آران و بیدگل همزمان با سومین شب دهه کرامت و برگزاری جشنواره ملی آه و آهو در کاشان گفت: برگزاری این جشن ها با ایجاد حال خوش، افزایش روحیه امیدواری و انرژی معنوی تمام شاخصه های روان درمانی اسلامی را دارد.
به گفته وی، شاخه ای از روان درمانی به اسم روان درمانی اسلامی در پنح حوزه درمان های مختلف « دعادرمانی، ذکر درمانی، توبه درمانی، اجتماع درمانی و توسل درمانی» را برای بیماریهای مختلف بیان می کند.
وی با استناد به این حدیث امام صادق(ع) که فرمود « از دعا کردن غفلت نکنید که درمان هر دردی است» گفت: در ذکر درمانی نیز با استناد به این کلام امام علی(ع) که می فرماید «مداومت بر یاد خدا موجب قوت و قدرت روح می شود» یاد خدا احساس نزدیکی به پروردگار و این احساس نزدیکی عامل قوت اعتماد به نفس در انسان می شود.
به گفته وی، توبه درمانی نیز با ایجاد امیدواری در مسیر بازگشت و تصمیم بر خوب بودن برای همه ما که امکان خطا و اشتباه را داریم یکی دیگر از درمان های استرس در ایجاد آرامش است.
دکترکوچکی، اجتماع درمانی یعنی تدریجی جمع شدن نظیر همین جشنواره و تمام برنامه های جشن های زیر سایه خورشید را با ایجاد ارتباط قشنگ و احترام و تکریم یکدیگر عامل تخلیه روانی و جایگاهی برای حل مسائل و به قول اروپایی ها بارش افکار و بارش مغزی دانست و گفت: انسان با حرف زدن گروهی، فردی و اجتماعی حالش خوب می شود.
وی، توسل درمانی را نیز که در تمام این جشن ها اتفاق می افتد اعتقاد به کاهش ناراحتی یادآورشد و گفت: بهتر است در توسل ها طلبکارانه و با توقع بالا عمل نکنیم و در راه حل مشکل بدون پرخاشگری و ناامیدی صبوری و پایداری کنیم.
به گفته وی، متاسفانه برخی با جواب نگرفتن در توسلات خود ناامید می شوند و به ارزش ها دهن کجی می کنند.
این مدرس و استاد مشاور دانشگاه، با اشاره به اینکه آمار ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ اوضاع سلامت روان انسان ها بدلیل فشارهای روانی بالا و سلب آرامش و آسایش وخیم خواهدشد تاکید کرد: ما ایرانی ها با توجه به داشتن حرم رضوی بقاع متبرکه امامزادگان باید بگونه ای از این مراکز نورانی و مقدس در رفتار و کردار و گفتار تاثیرپذیری معنوی و فرهنگی بگیریم که تا سال 2030 به لحاظ سلامت روانی و جسمانی اول باشیم.
دکتر کوچکی، با تاکید بر اینکه فشارهای روانی بالا انسان را مستعد هر بیماری روحی و روانی می کند افزود: استرس باعث می شود از فضا و زمانی که در آن هستیم لذت نبریم.
به گفته وی، زندگی امروز طراحی می خواهد تا دچار استرس و فشارهای روانی نشویم.
این مدرس و استاد مشاور دانشگاه، با اشاره به اینکه اگرچه همه بارها و بارها شنیده ایم درمان استرس یاد خدا است اما باورنکردیم تصریح کرد: فشار روانی در انسان عامل ایجاد احساس استرس،کسالت، تنبلی و پوچی می شود.
*زیارت؛ ترویج مطلوب اندیشی و میل به محبوب طلبی است
کوچکی، زیارت را ترویج مطلوب اندیشی و میل به محبوب طلبی دانست و گفت: هر آدم وارسته ای دوست دارد برای اینکه بتواند در وجود خدا سیرکند از سیر در آدمهای محبوب که محبوبترین آنها پیامبر اکرم (ص) است شروع کند.
وی، با طرح این سوال که با وجود این همه زیارتگاه، مسجد، هیئات مذهبی و تکیه ها چرا در پیشگیری از آسیب ها ضعیف هستیم؟ گفت: برگزاری همایش های کاربردی در مساجد و بقاع متبرکه به عنوان یک راهکار می تواند به اندازه ای مثبت و موثر عمل کند که افراد با حضور در این مراکز و داشتن مشکلات احساس درمان کنند.
به گفته وی، بر اساس اعلام آمارهای سازمان بهداشت جهانی استرس عمده ترین عامل بیماری های اسکلتی و عضلانی به عنوان دسته اول بیماری هایی است که مردم گرفتار آن هستند.
*برای پیشگیری از آسیب ها نیاز به دین و باورهای مذهبی داریم

این استاد دانشگاه، اظهارداشت: همچنین استرس را مهم ترین عامل بیماری افسردگی یادآورشد و گفت: اگر قرار است برای درمان خود گامی برداریم و به پیشگیری خوبی برسیم به دین و باورهای مذهبی به عنوان یک عامل موثر نیاز داریم چون تحقیقات نشان داده است که دین انسان را به دو فعالیت مثبت از جمله حرکت و انجام فعالیت های مثبت و دوری از فعالیت های منفی تشویق می کند.
وی، با تاکید بر اینکه همه ما به احساس ارزشمندی نیازمند هستیم اظهارداشت: این تشویق دین باعث احساس ارزش در انسان می شود.
به گفته وی، انسانی که دچار افسردگی شده است احساس بی ارزشی می کند و احساس اینکه شاید کسی او را دوست ندارد.
این روان شناس، تطابق عمل در رفتار وگفتار والدین را به پدر و مادرهایی که رفتار و عمل آنها در تضاد است و دغدغه تربیت فرزندانشان را دارند تاکیدکرد و گفت: تا زمانیکه والدین جلوی فرزندانشان عامل به عمل صحیح نباشند فرزندان آنها حرف شنوی نخواهند داشت.
دکتر کوچکی، با تاکید بر اینکه امروزه یهودی ها و مسیحی ها بدلیل شیوع بیماری های روانی در حال تقویت باورهای دینی و ترویج خوبی هستند گفت: آنهاحتی با دادن پول به فرزندانشان برای انجام کارهای خوب می گویند اگر این کار خوب را انجام دهید در آینده به ثروت خوبی خواهید رسید این در حالی است که ما وقتی امروز به جوانان می گوییم با توکل بر خدا ازدواج کنید نمی پذیرند و می گویند این حرف ها برای زمان های گذشته بوده است و برای امروز ما کارگشا نیست.
*تطابق گفتار و رفتار و قدرشناسی از نعمت ها و داشته های موجود از راهکارهای ایجاد آرامش
وی، لزوم ارزیابی عملکرد بزرگترها بر رفتار و نگرش خود در برابر فرزندانشان را که اثرگذار نبوده است خواستارشد و گفت: امروز ما بیشتر در احترام به یکدیگر شعار می دهیم و در واقع به مدرک، ثروت، شهرت و ریاست احترام می گذاریم.
به گفته وی، قدرشناسی و قدردانی از نعمت ها و داشته های موجود بویژه زیارتگاه های اطراف و شهر و دیار ما یکی دیگر از راهکارهای احساس آرامش و رضایت داشتن و نداشتن استرس در بالابردن سلامت روان ما است.
این متخصص روان‌شناسی بالینی، ناآگاهی و بیماری های عاطفی را از دلایل بیشتر بیماری های ما دانست و گفت: فقر عاطفی باعث شده است ما جاهایی گدایی محبت و عاطفه کنیم که واقعیت ندارد.
همایش بزرگداشت مقام امامزادگان بقاع متبرکه کاشان و آران و بیدگل و تقدیر از خادمان نمونه این بقاع متبرکه با ورود پرچم متبرک گنبد آستان مقدس امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) در سومین شب از دهه کرامت و برگزاری جشنواره ملی آه و آهو در دبیرستان ماندگار امام خمینی(ره) کاشان با سخنرانی دکتر غلام عباس کوچکی ، استاد دانشگاه و روان شناس برگزار شد.
تقدیر از خادمان نمونه بارگاه شهید اردهال و خواهر سرداران شهید ترنجی فرد خادمه قتلگاه سلطان علی بن باقر(ع)، ستاد بازسای عتبات عالیات، امامزاده هاشم(ع) و امامزاده قاسم بن علی النقی(ع) در بیدگل، بی بی زینب(س) در یزدل و سلطان ولی بن موسی الکاظم(ع) در راوند برنامه پایانی این همایش بود.
شایان ذکر است: یازدهمین جشنواره ملی فرهنگی، هنری آه و آهو در کاشان با شعار «مهربان ترین پدر» و به همت موسسه خادمین حضرت رضا(ع)کاشان و همکاری خادمیاران دفتر آستان قدس رضوی در این شهرستان به مدت 11 شب و همزمان با شام روز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت(13 تیرماه ) در قالب آیین افتتاحیه در دبیرستان ماندگار امام خمینی(ره) این شهرستان آغاز شد و تا 23 تیرماه شام ولادت امام رضا(ع) و جشن ملی زیر سایه خورشید ادامه دارد.
یازدهمین جشنواره ملی فرهنگی هنری آه و آهو با بیش از یکصد آیتم از برنامه های فرهنگی، هنری و مذهبی و نگاه مهندسی فرهنگی در قالب 8 همایش تخصصی شامل جشن کودکان رضوی، همایش بزرگداشت مقام امامزادگان، همایش شمس الشموس، همایش خانواده ایرانی با معیارهای رضوی، همایش انتظار، همایش مهرورزی ، همایش باب الجواد(ع) و همایش طب رضوی از 13 تا 23 تیرماه برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با ما